Blog

Czy zastanawialiście się kiedyś, kto ponosi koszty związane z badaniami wstępnymi do pracy? Czy pracodawca ma obowiązek pokryć te wydatki, czy też to pracownik musi samodzielnie zadbać o to, aby spełnić wymagania stawiane przez swojego przyszłego szefa? W poniższym wpisie postaramy się wyjaśnić tę kwestię i przybliżyć zasady dotyczące finansowania badań wstępnych do pracy.

Możliwość pracy zawodowej niekiedy zależy nie tylko od stosownego wykształcenia. Istnieją profesje, które wymagają np. posiadania lub wykluczenia pewnych cech psychicznych. Te mają być potwierdzeniem braku przeciwwskazań do wykonywania określonych w umowie o pracę obowiązków. W takich przypadkach przed podjęciem zatrudnienia konieczne okazuje się wykonanie specjalistycznych badań u lekarza medycyny pracy. Zalicza się do nich badania psychologiczne i psychotechniczne, czyli tzw. psychotesty.

Praca na wysokości niesie ze sobą duże ryzyko, dlatego nie każdy może się jej podjąć. Ci, którzy mogą ją wykonywać, muszą być odpowiednio przeszkoleni. Co ważne, powinny ich też wyróżniać pewne predyspozycje zdrowotne.  Z tego powodu osoby, które planują rozpocząć pracę zawodową na stanowisku wymagającym przebywania na dużej wysokości, muszą przejść stosowne badania lekarskie. Na ich podstawie lekarz orzeka lub wyklucza ich zdolność do pracy. Jak wyglądają badania wysokościowe?

Przyjęcie nowego pracownika do firmy zobowiązuje pracodawcę do skierowania go na badanie lekarskie. Celem przeprowadzenia badań z zakresu medycyny pracy jest ocena, czy pracownik jest zdolny do pracy na danym stanowisku. Jak wynika z przepisów, obowiązek ten dotyczy przede wszystkim osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Wielu przedsiębiorców zastanawia się jednak, czy taka konieczność dotyczy też tych samozatrudnionych, a dokładniej osób, które prowadzą własną działalność gospodarczą. Czy przedsiębiorcy indywidualni muszą wykonywać badania z zakresu medycyny pracy? Wyjaśniamy to poniżej.

Wizyta u lekarza medycyny pracy jest koniecznością w przypadku osób, które rozpoczynają pracę zawodową. Niektóre profesje, oprócz tego, że wymagają uzyskania orzeczenia potwierdzającego zdolność do rozpoczęcia pracy, obligują również zatrudnionych do wykonywania okresowych badań kontrolnych na danym etapie zatrudnienia. Pierwsza wizyta u lekarza medycyny pracy bądź też wizyta kontrolna, poświadczająca zdolność do wykonywania obowiązków na danym stanowisku często wiąże się ze stresem. Jak się do niej przygotować, by przebiegła sprawnie? Poniżej podpowiadamy, jak wygląda takie spotkanie oraz czego może wymagać lekarz.

Badania sanitarno-epidemiologiczne wykonywane są w celu sprawdzenia, czy badana osoba nie jest nosicielem występujących w jelitach bakterii z grupy Salmonella i Shigella, które mogą być przenoszone na osoby trzecie. Takie patogeny chorobotwórcze wydalane są wraz z kałem i mogą atakować inne osoby jeszcze nawet kilka tygodni po przebyciu infekcji. Niezwykle ważne jest więc kierowanie na badania pracowników z konkretnych grup zawodowych, które są najbardziej narażone na rozprzestrzenianie tego rodzaju bakterii. Warto sprawdzić, w jakich zawodach oraz w których miejscach pracy posiadanie dokumentu potwierdzającego dopuszczenie do pracy na podstawie wykluczenia nosicielstwa bakterii jest warunkiem zatrudnienia.